contact
dots
map
dots
home
login:hasło:
...nie masz jeszcze konta? zarejestruj się!

BADANIA W PROJEKCIE
Skarbnica wiedzy zdobytej w trakcie realizacji projektu! Zaprezentowanie wynikówwszystkich etapów projektu w sposób jak najbardziej obrazowy oraz ustrukturalizowany ma na celu podkreślenie wagi zebranych danych dla procesu wpierania rozwoju kształcenia logistycznego na poziomie ponadgimnazjalnym. Bardzo duża ilość informacji oraz wniosków badawczych pozwala każdemu ocenić wyniki projektu oraz zweryfikować swoje poglądy na stan i potencjał drzemiący w prowadzonych kierunkach: technik logistyk i technik spedytor.
info
PANEL I

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
17 września 2010r. odbył się pierwszy z pięciu zaplanowanych paneli dyskusyjno-problemowych w ramach projektu Wielkopolska musi wiedzieć. Ideą realizacji Paneli jest nawiązanie bliższego kontaktu między szkołami i firmami uczestniczącymi w projekcie oraz wspólne wypracowanie rozwiązań problemów ustalonych w trakcie badań terenowych, a także zdefiniowanie potrzeb w tym zakresie.

Panel nr 1 odbył się we wrześniu w siedzibie Wyższej Szkoły Logistyki i miał formę wspólnej debaty przedstawicieli szkół zawodowych i firm, w których poprzez konfrontację obu punktów widzenia zostały ustalone najefektywniejsze rozwiązania danych problemów. Podstawą rozważań była analiza wyników badań terenowych realizowanych w szkołach i firmach w okresach poprzedzających organizację panelu. W efekcie realizacja Panelu stanowi istotny element procesu badawczego, przekładając wyniki badań terenowych na praktyczne rozwiązania wypracowane wspólnie przez szkoły i firmy.

CZYTAJ O BADANIACH TERENOWYCH REALIZOWANYCH W SZKOŁACH

CZYTAJ O BADANIACH TERENOWYCH REALIZOWANYCH W FIRMACH

POBIERZ RAPORT Z PANELU NR 1

Wyniki badań terenowych zdeterminowały tematykę pierwszego panelu: „Możliwość współpracy szkół kształcących w zawodach technik logistyk i technik spedytor oraz przedsiębiorstw branży logistycznej z terenu województwa wielkopolskiego”

Panel rozpoczął się od prezentacji wyników badań, po której zostało przedstawione 9 różnych inicjatyw mających w założeniach poprawić jakość kształcenia w zawodzie technik logistyk poprzez dopasowanie kwalifikacji uczniów do potrzeb pracodawców.

Prezentacja poszczególnych pomysłów odbywała się w następujący sposób: Na początku prezentowany był pomysł, a następnie uczestnicy podzieleni na wcześniej ustalone grupy mieli czas, aby na specjalnie przygotowanych kartach oceny według własnej opinii poddać ocenie pomysł. Aby opinie na temat poszczególnych pomysłów były możliwie jak najbardziej zróżnicowane - uczestników panelu podzielono na mniejsze 3 i 4 osobowe grupy: mieszane z przedstawicielami zarówno szkół jaki i firm oraz grupy, które były wyłącznie tworzone przez przedsiębiorców, bądź tylko przez nauczycieli. Ocena pomysłów polegała na zapisaniu na kartach oceny opinii za i przeciw ich realizacji, zarówno z punktu widzenia firmy, jak szkoły.

►Pomysły poddane ocenie zespołów podczas panelu:
Wszystkie inicjatywy prezentowane w trakcie Panelu spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem. Poniżej przedstawione zostały najczęściej wskazywane argumenty za i przeciw realizacji poszczególnych inicjatyw, zarówno przez nauczycieli, przedsiębiorców oraz przez grupy mieszane. Zespoły wyłonione na potrzeby Panelu miały za zadanie wymienić zarówno główne argument za i przeciw realizacji danej inicjatywy, stawiając się zarówno w położeniu szkół jak i firm. Taki układ pytań był celowy i miał za zadanie skłonić uczestników do stawiania się w sytuacji swoich partnerów stojących po drugiej stronie (szkoły – firmy). Poniżej zaprezentowane zostały opinie nauczycieli i przedsiębiorców na temat prezentowanych w trakcie Panelu inicjatyw.

Oprócz możliwości przedstawienia przez zespoły (Szkoła, Firma, Grupy mieszane) swojej bezpośredniej opinii zaprezentowanych powyżej, każda z inicjatyw przedstawianych w trakcie Panelu podlegała dodatkowej ocenie. Uczestnicy Panelu przyznawali w skali od 1(najniższa ocena) do 5 (najwyższa ocena) wartość dla następujących kategorii: Ogólna ocena pomysłu, Ocena Korzyści dla szkół, Ocena korzyści dla firm oraz Ocena trudności realizacji pomysłu. Należy zaznaczyć, iż zdecydowana większość prezentowanych inicjatywy spotkała się z dużą aprobatą i ocenione zostały one relatywnie wysoko.

►Wyniki ze względu na Ogólną ocenę pomysłu.

Analizując wyniki odpowiedzi przedstawicieli szkół najkorzystniej spośród wszystkich inicjatyw zostały ocenione Poradnik logistyka- dobra praktyka (5), Akcja podziel się - wypromuj się(5), Glosariusz Logistyka(5) oraz Elementarz logistyczny(4,75). Wśród przedstawicieli firm układ najwyżej typowanych pomysłów różnił się od odpowiedzi nauczycieli. Przedsiębiorcy przede wszystkim wskazywali za najciekawsze inicjatywy Poradnik logistyka- dobra praktyka(5), Akcja podziel się - wypromuj się(5), Glosariusz Logistyka(5) oraz Ogólnopolski certyfikat wzorowego praktykanta(4,5). Nieco odmienna sytuacja prezentowana była w grupach mieszanych. Przede wszystkim zespoły składające się zarówno z nauczycieli, jak i przedsiębiorców zdecydowanie surowiej oceniały poszczególnej inicjatywy. Najwyżej ocenione przez grupy mieszane zostały Akcja podziel się - wypromuj się(5), Poradnik logistyka- dobra praktyka(4,5), Wózek widłowy – nie takie proste jak się wydaje (3,5) oraz Logistyka oczami praktyka(3). Wyniki ze względu na Ocenę korzyści dla szkół oraz na Ocenę korzyści dla firm charakteryzowały się zbliżonymi wartościami do wyników odpowiedzi na pytanie dotyczące Ogólnej oceny pomysłu. (Tab.1)

Wyniki ze względu na Ocenę trudności realizacji pomysłu.

W opinii przedstawicieli szkół najwięcej problemów w realizacji wynikałoby z chęci realizacji inicjatyw Telepraca logistykowi popłaca (2,8), Wózek widłowy – nie takie proste jak się wydaje(3) oraz Ogólnopolski certyfikat wzorowego praktykanta(3). Przedsiębiorcy natomiast do najtrudniejszy w realizacji inicjatyw zaliczyli Ogólnopolski certyfikat wzorowego praktykanta (2,5), Logistyka oczami praktyka(3), Telepraca logistykowi popłaca(3) oraz Glosariusz Logistyka(3). Wyniki w grupach mieszanych nieco różniły się od pozostałych. Przez mieszane zespoły najniżej ocenione zostały inicjatywy Logistyka oczami praktyka(2), Telepraca logistykowi popłaca(2), Logistyk też człowiek (2,5), Poradnik logistyka- dobra praktyka(3) oraz Elementarz logistyczny(3). (Tabela 1)
►Uczestnicy panelu

W Panelu uczestniczyło dwudziestu nauczycieli reprezentujących szkoły oraz dziesięciu przedstawicieli firm uczestniczących w projekcie.

Firmy uczestniczące w panelu:
  • Cargosped
  • WGRO
  • PROMAG S.A
  • SEIFERT POLSKA
  • Start People
  • Schenker Sp. z o.o.
  • Panopa Logistik Polska Sp. z o.o.
  • Raben Polska sp. z o.o.
  • MPK

Szkoły uczestniczące w panelu:

  • ZSP - Biznesowych w Tarcach
  • ZSE im. C. Ratajskiego w Śremie
  • ZS Nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich w Swarzędzu
  • ZSZ im S. Bobrowskiego w Rawiczu
  • ZSZ w Wolsztynie
  • ZS nr 3 im. H. Kołłątaja w Szamotułach
  • ZSS im. St. Staszica w Krajence
  • ZSP nr 1 w Krotoszynie
  • ZSCKU im. S. Batorego w Koninie
  • ZSB im. E. w Koninie
  • ZSP im. E. w Grodzisku Wielkopolskim
  • ZSE w Słupcy
  • ZS im. Gen. D. Chłapowskiego w Bolechowie
  • ZSEO im. S. Kardynała Wyszyńskiego w Gnieźnie
  • ZSE im. J. Wójkiewicza w Łęknie
  • ZSE im. J.A. Komeńskiego w Lesznie
  • ZSE im A. Wodziczki w Mosinie
  • ZSA w Rogoźnie Wlkp.
►Kolejne Panele

W kolejnych miesiącach będą organizowane następne Panele dyskusyjno - problemowe, na których planuje się przeprowadzić dokładną ocenę możliwości wdrożenia w system kształcenia w zawodzie technik logistyk najwyżej ocenionych spośród 9 prezentowanych na pierwszym Panelu inicjatyw.
ZOBACZ RÓWINIEŻ