--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IV panel dyskusyjno-problemowy projektu Wielkopolska musi wiedzieć odbył się 20 kwietnia 2011r. – w siedzibie WSL. Ideą realizacji panelu było utrwalenie i pogłębienie, już zainicjowanego w ramach projektu, dialogu pomiędzy nauczycielami oraz przedsiębiorcami. Współpraca ta jest jednym z kluczowych elementów potrzebnych do poprawy jakości kształcenia na kierunkach technik logistyk i technik spedytor - lepszego dopasowania kompetencji absolwentów do potrzeb pracodawców.
Celem głównym panelu było określenie zbioru tematów plansz dydaktycznych najbardziej przydatnych dla szkół pod względem merytorycznym, a następnie próba opracowania struktury merytorycznej i graficznej wybranych plansz. Panel miał formę warsztatów roboczych, w trakcie których uczestnicy dobrani w grupy mieszane (przedstawiciele szkół i firm) mieli za zadanie ocenić w skali od 1 do 5 wszystkie 42 proponowane tematy plansz. W dalszej części uczestnicy panelu na specjalnie przygotowanych arkuszach w formie graficznej starali się przestawić strukturę plansz dydaktycznych najwyżej ocenionych tematów. Podczas pracy w grupach tematy oraz treść poszczególnych plansz zostały doprecyzowane i rozwinięte. Wypełnione arkusze posłużą wykonawcom plansz jako główna, wytyczna ich opracowania.
Realizacja czwartego panelu wynikała z zaplanowanego w ramach projektu opracowania materiałów dydaktycznych w postaci plansz, multimedialnych prezentacji oraz krótkometrażowych filmów dydaktycznych. Stworzenie pomocy dydaktycznych ma przede wszystkim przełożyć się na:
- wsparcie procesu kształcenia logistycznego pomocami dydaktycznymi, które poprzez fakt współtworzenia ich przez przedsiębiorców wniosą poza wartością merytoryczną, również praktyczne aspekty wiedzy,
- pokazanie uczniom bezpośredniego zaangażowania ich nauczycieli i potencjalnych pracodawców w proces poprawy jakości kształcenia, co będzie miało wpływ na podejście uczniów do nauki (uświadomienie im wartości i celowości pobieranej nauki),
- budowanie wizerunku firm zaangażowanych w projekt i wspierających opracowanie plansz jako liderów CSR – Corporate Social Responsibility w obszarze wspierania kształcenia logistycznego (każda plansza będzie zawierała informację o zaangażowaniu danych firmy w jej opracowanie oraz logotypy tych firm).
► Wnioski z panelu
Efektem prac uczestników czwartego panelu było gruntowne uporządkowanie 42 tematów plansz dydaktycznych. W wyniku wnikliwej oceny przedstawicieli szkół i przedsiębiorstw doszło do doprecyzowania wielu tematów, w tym zaproponowane zostały ich dodatkowe treści. Zostały one również uszeregowane od najważniejszego do najmniej ważnego (szczegóły w raporcie). Opracowane arkusze robocze posłużą do wyboru 20 tematów plansz, które zostaną opracowane i nieodpłatnie udostępnione szkołom kształcącym w zawodzie technik logistyk oraz technik spedytor.
► Uczestnicy panelu
W Panelu uczestniczyło szesnastu nauczycieli reprezentujących szkoły oraz sześciu przedstawicieli firm uczestniczących w projekcie.
Firmy uczestniczące w panelu:
- PROMAG S.A
- PEKAES S.A.
- Seifert Polska Sp. z o.o.
- Siemens Sp. z o.o.
- Mandersloot Polska Sp. z o.o.
- L-Systems
Szkoły uczestniczące w panelu:
- Zespół Szkół Zawodowych im Stefana Bobrowskiego w Rawiczu
- Zespół Szkół Ekonomicznych w Ostrowie Wielkopolskim
- Zespół Szkół Zawodowych w Wolsztynie
- Zespół Szkół Ekonomiczno – Odzieżowych im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Gnieźnie
- Zespół Szkół Ekonomicznych im. J.A. Komeńskiego w Lesznie
- Zespół Szkół Agrobiznesu w Rogoźnie Wlkp.
- Zespół Szkół nr 3 w Szamotułach
- Zespół Szkół Ekonomicznych w Słupcy
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Krotoszynie
- Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stefana Batorego w Koninie
- Zespół Szkół Przyrodniczo - Biznesowych w Tarcach
- Zespół Szkół Zawodowych im. Powstańców Wlkp. w Gostyniu
- Zespół Szkół Ekonomicznych im. Cyryla Ratajskiego w Śremie