Bądź na bieżąco ze wszystkimi informacjami! Tak wiele wydarzeń, informacji i inicjatyw dotyczących kształcenia w zawodach technik logistyk i technik spedytor zostało... niezauważone. Zmieńmy to ! Logistyczna Platforma Badawcza daje możliwość bieżącego informowania o wszystkim co dotyczy kształcenia logistycznego i rynku pracy dla absolwentów tych kierunków. Już nic nie zostanie niezauważone, przeoczone, niedocenione i zapomniane, teraz o wszystkim dowiesz się na LPB.
Kliknij, aby dowiedzieć się więcej na temat akcji.
AKTUALNOŚCI
Konferencja inaugurująca projekt Wielkopolska musi wiedzieć
Wyższa Szkoła Logistyki rozpoczęła projekt „Wielkopolska musi wiedzieć” dzięki któremu absolwenci będą mieli dużo większe szanse na pracę, a firmy łatwy dostęp do wykwalifikowanych pracowników. W piątek 8 stycznia 2010r. odbyła się konferencja, na którą przyjechało 100 osób z firm logistycznych oraz szkół kształcących w zawodach technik logistyk i technik spedytor na obszarze całego województwa wielkopolskiego (zobacz zdjęcia z konferencji).
Oczekiwania są duże. Firmy logistyczne borykają się na co dzień z problemem braku wykwalifikowanych kandydatów do pracy przez co zatrudniają osoby o niskich kwalifikacjach kierując je na szkolenia, co pociąga za sobą koszty. Szkoły o profilu technik logistyk i technik spedytor zazwyczaj nie mają kontaktu z firmami nie wiedząc czego oczekiwałyby od ich absolwentów, nie mogąc w ten sposób dopasowywać oferowanego wykształcenia do potrzeb rynkowych. Tymczasem potencjał jest bardzo duży. Odpowiednie wykształcenie technika logistyka czy technika spedytora stanowi korzyści zarówno dla firm jak i szkół. Firmy mogą zatrudniać pracownika, który nie musi być kierowany na szkolenia. Szkoły mogą wypuszczać absolwentów z miejsca pozyskujących pracę i przez to podnosić atrakcyjność oferowanego wykształcenia.
To jednak nie wszystkie korzyści jakie niesie za sobą projekt "Wielkopolska musi wiedzieć". Podstawowym celem przedsięwzięcia jest stworzenie platformy komunikacyjnej pomiędzy wspomnianymi szkołami a firmami logistycznymi. W ramach projektu powstanie Logistyczna Platforma Badawcza – portal internetowy umożliwiający zacieśnienie współpracy pomiędzy szkołami i firmami będący jednocześnie bazą informacji o pracy i edukacji logistycznej. Kolejnym elementem będą badania terenowe, które odbędą się u wszystkich uczestników projektu w okresie od lutego do lipca. Wyniki tych badań mają dokładnie sprecyzować wzajemne oczekiwania obu stron projektu wobec siebie – szkół i firm. Dzięki organizacji paneli dyskusyjno-problemowych dojdzie do bezpośredniego dialogu na bazie tych badań, co w efekcie doprowadzi do dopasowania wzajemnych oczekiwań. Powstaną także materiały i pomoce dydaktyczne dla szkół, które będą miały na celu rozwój kształcenia logistycznego w oparciu o bliższy kontakt z praktyką. Wszystkie te aspekty zostały szczegółowo omówione przez koordynatorów projektu: Bartosza Osmolę i Mateusza Michalskiego, którzy prowadzili piątkową konferencję.
„Często słyszymy od firm, że mają trudności z pozyskiwaniem wykwalifikowanych pracowników, a szkoły zgłaszają nam, że ich absolwenci mają problemy ze znalezieniem pracy – mówi Wojciech Zalewski, rzecznik projektu – Co ciekawe firmy są często gotowe zatrudniać osoby ze średnim wykształceniem kierując je na szkolenia nie mając pojęcia o tym, że kształci się w Polsce w zawodach technik logistyk i technik spedytor. Teraz mamy szansę skojarzyć obie strony i sprawić, żeby wypracowały takie rozwiązania, które pozwolą te potrzeby zaspokoić z korzyścią dla wszystkich!”
„Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia” – to stare porzekadło było widoczne podczas piątkowej konferencji. Szkoły narzekały na brak inicjatywy ze strony firm zmierzającej do stworzenia warunków praktyk, staży itp. „Muszą Państwo zrozumieć, że szkoła jest jak przedsiębiorstwo – ripostował Waldemar Osmólski, prezes Ponetex – i dla szkoły uczniowie są pewnego rodzaju produktem, który szkoła powinna starać się „sprzedać”, a nie czekać na to, że firmy same się zgłoszą. Różnica zdań była widoczna także w ocenie praktyk przez firmy i szkoły. „Odmienne podejście do poszczególnych spraw jest widoczne gdyż każda ze stron ma własne cele, należy więc je dopasować – dodaje Zalewski – wiemy, że zarówno firmy jak i szkoły są otwarte na dialog i jesteśmy przekonani, że efekty projektu będą korzystne dla wszystkich uczestników. Najważniejsze to sprecyzować, zrozumieć i dopasować wzajemne oczekiwania”.
SKĄD POMYSŁ NA PROJEKT?
Wszystko zaczęło się niemal 4 lata temu. Wyższa Szkoła Logistyki utworzyła wtedy program „WSL dla szkół średnich”, w którym jednym z głównych elementów była poprawa jakości kształcenia w zawodach technik logistyk i technik spedytor. Poznańska uczelnia zidentyfikowała problemy szkół i postarała się je uporządkować. Uruchomiono studia podyplomowe „Logistyka – studia dla nauczycieli” pozwalające nauczycielom lepiej poznać wykładane zagadnienia. Przy współpracy z ILiM napisano cykl podręczników dla uczniów szkół średnich. Zorganizowano program wycieczek do WSL wraz z wizytami w firmach logistycznych oraz powołano Ogólnopolską Olimpiadę Logistyczną. Podczas warsztatów zidentyfikowano też wady programu kształcenia w zawodach technik logistyk i technik spedytor, co stało się powodem prac nad zmianami programu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Kolejnym krokiem było skojarzenie praktyki gospodarczej ze szkołami w celu dopasowania wzajemnych oczekiwań, czego efektem jest projekt „Wielkopolska Musi Wiedzieć - partnerstwo szkolnictwa zawodowego i rynku pracy kluczem do podniesienia atrakcyjności zawodów technik logistyk i technik spedytor w województwie wielkopolskim”. Projekt potrwa do września 2011 r. Organizatorzy po zakończeniu projektu chcą rozszerzyć działania na obszar całego kraju.
W PROJEKCIE UCZESTNICZĄ NASTĘPUJĄCE FIRMY:
1) H. Cegielski-Logocentrum Sp. z o.o. z Poznania
2) Panopa Logistik Polska Sp. z o.o. ze Swarzędza
3) Ponetex Sp. z o.o. z Rakoniewic
4) Promag S.A. z Poznania
5) Grupa Raben z Gądek/ k. Poznania
6) STILL Polska Sp. z o.o. z Gądek/ k.Poznania
7) Transmeble International Sp. z o.o. z Poznania
8) KP logistick z Przeźmierowa/ k. Poznania
9) Wandalex S.A. z Kórnika/ k.Poznania
10) Seifert Polska Sp. z o.o. z Lubonia/ k.Poznania
11) TRANSKOM Sp. z o.o. z Koziegłów/ k.Poznania
12) LINK Sp. z o.o. z Wiązowny
13) Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Poznania
14) INNOVIO Sp. z o.o. ze Złotnik/ k.Poznania
15) TEXTRA Katarzyna Szczur z Poznania
16) LOGZACT Sp. z o.o. z Poznania
17) Wielkopolska Gildia Rolno-Ogrodnicza z Poznania
18) Kuehne+Nagel z Gądek/ k.Poznania
19) Mandersloot Polska z Komornik/ k.Poznania
W PROJEKCIE UCZESTNICZĄ NASTĘPUJĄCE SZKOŁY:
1) Zespół Szkół nr 1 ze Swarzędza
2) Zespół Szkół Ekonomicznych im. Jana Wójkiewicza z Łękna
3) Zespół Szkół im. A.Wodziczki z Mosiny
4) Zespół Szkół Ekonomicznych im. J.A.Komeńskiego z Leszna
5) Zespół Szkół nr 2 z Ostrzeszowa
6) Zespół Szkół Przyrodniczo-Biznesowych z Tarc/ k.Jarocina
7) Zespół Szkół Zawodowych nr 6 z Poznania
8) Zespół Szkół Ekonomicznych im. Cyryla Ratajskiego ze Śremu
9) Zespół Szkół Zawodowych im. Powstańców Wielkopolskich z Gostynia
10) Zespół Szkół Budowlanych z Konina
11) Zespół Szkół Zawodowych z Rawicza
12) Zespół Szkół Zawodowych z Wolsztyna
13) Zespół Szkół Ekonomiczno-Odzieżowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia z Gniezna
14) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 z Krotoszyna
15) Zespół Szkół Agrobiznesu z Rogoźna Wielkopolskiego
16) Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stefana Batorego z Konina
17) Zespół Szkół nr 3 im. Hugona Kołłątaja z Szamotuł
18) Zespół Szkół Rolniczych z Grzybna
19) Zespół Szkół Ekonomicznych ze Słupcy
20) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego z Grodziska Wlkp.
21) Zespół Szkół z Opalenicy
22) Zespół Szkół Ekonomicznych z Ostrowa Wielkopolskiego
23) Zespół Szkół Spożywczych im. St. Staszica z Krajenki
24) Zespół Szkół im. Gen. D. Chłapowskiego z Bolechowa
25) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Stanisława Mikołajczyka z Wągrowca